De fleste moderne kameraer har et væld af indstillinger – oftest så mange, at de fleste fotografer finder det alt for uoverskueligt at skulle rode med indstillingerne. Så bliver kameraet stående på ”det grønne program”, og man opnår aldrig de kreative muligheder, man har betalt dyre penge for. Kameraet bestemmer simpelthen alt andet end hvordan billedet bliver komponeret. Motivprogrammerne er en genvej til at tæmme kameraet uden at skulle sætte sig ind i en mængde tekniske udtryk.
Her gennemgår jeg de mest almindelige:
Ikon |
Program |
Virkning |
AUTO | Alt indstilles til en gennemsnitlig indstilling. I nogle kameraer forsøger den selv at finde ud af, hvad motivet er. Blitzen slår automatisk til. Ofte deaktiveres en række af de indstillinger, man ellers selv kunne arbejde kreativt med | |
Portræt | Kameraet vælger en lille blændeværdi, der giver en relativt lille dybdeskarphed, dvs en så uskarp baggrund som mulig. Blitzen er automatisk og har ofte ”anti-rød-øje” slået til, så den blinker flere gange, inden billedet tages | |
Landskab | Kameraet vælger en højere blændeværdi for at få både forgrund og baggrund skarpe. Lukkertiden kan blive lang, så vær opmærksom på rystede billeder. Blitzen er slået fra, fordi motivet ofte er langt væk | |
Sport | Kameraet vælger en kort lukkertid for at ”fryse” bevægelser. Ofte sættes kameraet til at tage fx 4 billeder i sekundet. Blitzen er slået fra, fordi den ikke kan fyres af mange gange hurtigt | |
Makro | Kameraet vælger typisk en blændeværdi, der ligger mellem AUTO og Portræt. Nogle kameraer vil skrue op for farverne, fordi det ofte fungerer godt for blomsterbilleder. Man kan selv vælge, om man vil bruge blitz. Specielt for kompaktkameraer: Det bliver muligt at gå tættere på motivet end ellers | |
Natportræt | Kameraet bruger blitz på forgrunden (typisk personer), men samtidig bruges en lang lukkertid for at få baggrunden med – fx inde på en restaurant. |
De fleste kameraer har i dag langt flere programmer, herunder til at indstilles efter at fotografere fester, efterårsfarver, mad eller kæledyr. I det lange løb er det dog nok en bedre investering af tid at lære de grundlæggende begreber frem for at skulle vælge mellem 20 eller 25 motivprogrammer i en presset situation. I den sidste ende handler det meste alligevel om at indstille dybde, lukkertid og lysfølsomhed.