1: Blitz
Jeg bruger selv meget sjældent den indbyggede blitz. Især når en person befinder sig tæt på baggrunden kommer der grimme skygger, og lyset bliver generelt meget ”skarpt” og ”fladt”. Jeg har derfor investeret i en blitz, der kan monteres på kameraet og – allervigtigst – kan vinkles opad eller endda skråt bagud. Det ser lidt mærkeligt ud, men på den måde benytter man væggen og/eller loftet som lyskilde, og dermed spredes lyset langt blødere.
Min anbefaling:
Undgå de billigste, der ikke kan vinkles eller drejes, mens de sidder på kameraet. Omvendt er der heller ingen grund til at give 3-4.000 kroner for en topmodel. Jeg har selv investeret i en Metz 44 til ca. 1.500 kroner, der både kan vinkle og drejes – og så tillader mit Olympus-kamera endda trådløs fjernstyring, så jeg kan stille den på fx en reol eller et bord og arbejde med forskellige retninger på lyset.
2: Taske
Her findes der en uendelighed af modeller i alle størrelser – det er bare med at prøve sig frem nede i butikken, indtil man har fundet en model, der gør det nemt og hurtigt at få kameraet frem. Her er Velcro virkelig en dårlig idé: Det gør det ikke bare langsommere at få kameraet frem – det larmer også, så man mister ”overraskelsesmomentet”.
Min anbefaling:
Jeg har generelt altid været tilfreds med tasker fra Lowepro, så det er et godt sted at starte. Er der skulderrem på, så se efter, at den kan dreje frit – ellers er den bøvlet at vikle ud, når man løfter tasken op for at tage den over skulderen/brystet. Normalt foretrækker jeg en bæltetaske, der ikke belaster skuldrene, og som giver nem adgang til udstyret.
Har man – som jeg – meget udstyr, er det en god idé også at have en lille bæltetaske til når man bare vil medbringe kamera og ét objektiv. Så er det muligt at bevæge sig mere ubesværet rundt.
3: Filter og modlysblænde
En modlysblænde sidder forrest på objektivet og beskytter mod sidelys/modlys, der ellers kan give et uheldigt ”slør” over billederne. Den beskytter også den forreste del af objektivet mod stød.
Et UV-filter er et ekstra lag glas, der skrues ind forrest på objektivet. Det er også primært tænkt som beskyttelse af frontlinsen. Er det – eller frontlinsen – ikke rent, kan det også give slør hen over billederne
Min anbefaling:
Jeg har altid modlysblænde på mine objektiver. Altid. Både for beskyttelsen og for at undgå slør ved sidelys. Følger der ikke en modlysblænde med objektivet, må man købe en, er min holdning.
Jeg benytter kun UV-filtre på objektiver, hvor modlysblænden er så kort og bred, at jeg føler, at den ikke beskytter objektivet tilstrækkeligt. Jeg benytter nemlig aldrig objektivdæksler foran på objektivet – kun på den side, der vender ind mod kameraet.